Kesäloma alkoi, joten seuraavat kaksi viikkoa aion käyttää pyöräillen Etelä-Suomesta Lappiin. Tässä ajassa ehtii polkemaan 1000-1500 kilometriä kun päivämatkat ovat keskimäärin 100 kilometriä. Alun perin tarkoitus oli päättää matka Jäämeren pyörämatkalta tutuksi tulleeseen Kolariin. Se on pohjoisin paikka josta pääsee junalla takaisin, mutta junia lähtee sieltä niin harvoin, että tyydyn todennäköisesti Kemiin. Suurimmat kaupungit matkan varrella ovat Espoo, Salo, Turku, Tampere, Vaasa ja Oulu. Alkupään mutkittelua lukuun ottamatta pyöräilyreitti tulee todennäköisesti kulkemaan länsirannikkoa pitkin.
Pyöränä minulla on tämän blogin ensimmäisessä kirjoituksessa esitelty Crescentin citymaasturi. Teräsrunkoisena se ei ole keveimmästä päästä, mutta lomalla vauhdin ei tarvitsekaan olla pääasia. Poljin pyörällä vuoden 2010 kesällä Lapissa ja Jäämeren rannikolla 2000 kilometrin matkan, josta on kerrottu tämän blogin aiemmissa kirjoituksissa. Pyörä on siis testattu toimivaksi, joten mitään kovin yllättävää tuskin voi enää sattua sen suhteen.
Pienenä yksityiskohtana pyörässä on napadynamo ja muuntaja, jolla dynamon jännitteen ja virran saa muutettua eri sähkölaitteille sopivaksi. Käytän sitä pääasiassa syöttämään navigaattorille virtaa, mikä mahdollistaa navigaattorin jatkuvan päälläpidon pelkän akkukäytön sijaan. Näin saan aina tallennettua kuljetun reitin navigaattorin muistiin. Navigaattorilla voi myös suunnitella reitin etukäteen, joten pyöräillessä voi keskittyä karttojen räpläämisen sijaan polkemiseen ja maisemien ihailuun. Tarvittaessa dynamolla voi ladata myös kännykän tai kameran akkua.
Pyöränä minulla on tämän blogin ensimmäisessä kirjoituksessa esitelty Crescentin citymaasturi. Teräsrunkoisena se ei ole keveimmästä päästä, mutta lomalla vauhdin ei tarvitsekaan olla pääasia. Poljin pyörällä vuoden 2010 kesällä Lapissa ja Jäämeren rannikolla 2000 kilometrin matkan, josta on kerrottu tämän blogin aiemmissa kirjoituksissa. Pyörä on siis testattu toimivaksi, joten mitään kovin yllättävää tuskin voi enää sattua sen suhteen.
Pienenä yksityiskohtana pyörässä on napadynamo ja muuntaja, jolla dynamon jännitteen ja virran saa muutettua eri sähkölaitteille sopivaksi. Käytän sitä pääasiassa syöttämään navigaattorille virtaa, mikä mahdollistaa navigaattorin jatkuvan päälläpidon pelkän akkukäytön sijaan. Näin saan aina tallennettua kuljetun reitin navigaattorin muistiin. Navigaattorilla voi myös suunnitella reitin etukäteen, joten pyöräillessä voi keskittyä karttojen räpläämisen sijaan polkemiseen ja maisemien ihailuun. Tarvittaessa dynamolla voi ladata myös kännykän tai kameran akkua.
Tavaraa on seuraavasti mukana: kaksi suurta takalaukkua, kaksi pientä etulaukkua, tankolaukku ja neljän hengen teltta (en ole viitsinyt hankkia pienempää, koska painoero ei ole kovin suuri). Pyörä painaa 18 kg ja matkatavarat keskimäärin 25 kg. Matkatavaroiden paino vaihtelee mukana kuljetetun juoman ja ruuan mukaan. Juomaa on mukana yleensä noin 2,5 litraa. Yhdelläkin pullolla saattaisi pärjätä, jos kävisi aina huoltoasemilla täyttämässä, mutta pyrin välttämään turhia keskeytyksiä. Lisäksi pyörän jättäminen säännöllisesti vartioimatta ei houkuttele, koska kaikkia tavaroita on hankala kantaa mukana. Näissä tilanteissa otan yleensä mukaan vain tankolaukun ja toisen etulaukun, joissa on arvokkaimmat tavarat. Ruokavarastoja täydennän muutaman päivän välein.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti