keskiviikko 25. elokuuta 2010

Levyjarrujen asennus hybridiin

Pyöräilen ympäri vuoden ja lähes missä tahansa säässä. Märissä ja lumisissa keleissä käytän yksinomaan hybridiä, johon vaihdan talveksi nastarenkaat. Ongelmaksi on kuitenkin osoittautunut märkien syys- ja talvikelien aiheuttama vanteiden jarrupintojen nopea kuluminen. Veden ja loskan mukana vanteiden ja jarrupalojen väliin kerääntyy hiekkaa ja muuta vannetta ja jarrupaloja kuluttavaa materiaalia. Lisäksi v-jarrujen pito on välillä pakkasella aika olematon. Olen joutunut yleensä vaihtamaan jarrupalat noin 1500 kilometrin välein ja vanteet parin vuoden välein. Alkukesästä loppuun kulunut takavanne hajosi kesken ajon, mutta suuremmilta vahingoilta onneksi vältyttiin. Uudet peruskiekot (kiekko = sis. vanteet, pinnat ja navan) maksaa yleensä yli sata euroa, tosin niihin saa halutessaan kulumaan parikin tonnia jos haluaa kevyintä mahdollista laatua.

IS-standardin mukaiset levyjarrukiinnikkeet etuhaarukassa
Edellä mainittujen ongelmien takia päätin hankkia hybridiin levyjarrut, joille rungossa oli valmiiksi kiinnikkeet. Valitsin mekaaniset levyjarrut niiden yksinkertaisuuden ja halvan hinnan vuoksi. Lisäksi niiden kanssa pystyy käyttämään vanhoja v-jarrujen kahvoja. Avidin BB7-jarruja pidetään yleisesti laadukkaina, ja ne olivatkin lähes ainoat mekaaniset levyjarrut joita oli vakiokaupoissani edes saatavilla.  Kaksi yleisintä standardia jarrujen kiinnittämiseksi runkoon ovat IS ja post mount. Omassa pyörässäni on IS-kiinnitykset, ja BB7:t sopivat post mount-kiinnikkeisiin, mutta jarrujen mukana tuli sovitinkappaleet. Levyjarruihin on saatavilla eri kokoisia jarrulevyjä: 160 mm, 185 mm ja 203 mm ovat yleisimmät koot. Hybridiin riittää hyvin 160 milliset levyt — suurempia käytetään lähinnä maasto- ja alamäkiajossa. Kaksi yleisintä standardia, joilla jarrulevy kiinnitetään kiekon napaan on IS (6-ruuvinen) ja Shimanon Centerlock. Jälkimmäistä käytetään luonnollisesti Shimanon jarruissa. Jarrujen ja kiekon navan pitää siis olla yhteensopivat; Centerlock napaan ei voi asentaa IS-jarrulevyjä tai toisin päin. Avid BB7:t ovat IS-standardin mukaisia. Hankin kiekot, joissa on Shimanon Deore XT-navat IS-standardilla sekä Mavicin pelkästään levyjarruille tarkoitetut 32-puolaiset A317D-vanteet. Kiekkojen on oltava riittävän tukevat, sillä levyjarrut lisäävät pinnoihin kohdistuvaa rasitusta. Harvapuolaisiin maantiekiekkoihin ei siis välttämättä kannata levyjarruja asentaa.

Avid BB7 -mekaaniset levyjarrut. Vasemmalla kiinnityspultit, keskellä jarrulevy ja jarru, oikealla post mount-sovitinkappale.
Levyt kiinnitetään napaan kuudella torx-ruuvilla.
Jarrut asennetaan kiinnikkeisiin kahdella kuusiokoloruuvilla. Jarrujen ja kiinnikkeiden välissä on sovitinkappale, jolla post mount -kiinnikkeisiin tarkoitetut jarrut saa kiinni IS-kiinnikkeisiin. Sovitin on erilainen edessä ja takana ja sen on oltava jarrulevyjen koon mukainen.
Vanhat v-jarrut ruuvataan irti.
Jarrukaapelit kannattaa katkaista joko tarkoitukseen tehdyillä katkaisupihdeillä tai katkaisulaikalla, jotteivät päät litisty ja haittaa vaijerien liukumista. Mittauksen jälkeen katkaisukohdan voi merkitä esimerkiksi teipillä.
Jarrukaapeli kiinnitetään nippusiteillä mieluiten haarukan sisäpuolelle, jottei se vahingoitu osuessaan esteisiin. Tämä on erityisen tärkeää maastopyörien ja hydraulisten levyjarrujen kohdalla. Jyrkkiä kulmia kaapelissa tulee välttää.
Jarruvaijeri vedetään kahvasta kaapelien läpi jarruun, johon se kiinnitetään kuusiokoloruuvilla.
Jarrupalat keskitetään jarruissa olevien säätöruuvien avulla.
Levyjarrut asennettuna hybridiin.

1 kommentti:

  1. Erinomainen ohje aloittelevalle pyöräntuunaajalle. Kiitos!

    VastaaPoista