maanantai 2. elokuuta 2010

Tour de Lapland 2010 yhteenveto

Fillarimatkamme päättyi Helsingin rautatieasemalle, josta jokainen lähti omille tahoilleen. Melkoinen sattuma oli, että pyöräni matkamittari näytti tuolloin tasan 2000 poljettua kilometriä. Tosin oikea lukema voi heittää parillakin sadalla kilometrillä, sillä mittarin rengaskokoasetus ei ollut aivan kohdallaan.

Joka tapauksessa kuukauden pyörän selässä ja teltassa olon jälkeen osaa taas vähän enemmän arvostaa sellaisia ylellisyyksiä kuin sänky ja jääkaappi... Reissusta jäi muuten päälle jatkuva syömisen tarve, ja kuluttaakseen tarpeeksi pitäisi sitten taas pyöräillä lisää (muiden liikuntalajien harrastaminenhan ei tule kysymykseen ;) Matkapyörää 40 kiloa kevyempi maantiepyörä tuo onneksi hieman vaihtelua harrastukseen.

Poljettu reitti (huom. väli Honningsvåg-Skjervøy matkustettiin laivalla): http://www.bikemap.net/route/490502

Muutamia faktoja matkasta:
  • Lähdimme 30.6.2010 Helsingin rautatieasemalta yöjunalla Kolariin, josta aloitimme pyöräilyn
  • Pyöräilykilometrejä kertyi n. 2000, nousukilometrejä n. 30
  • Vietimme 27 yötä teltassa, kaksi junassa ja yhden mökissä
  • Palasimme yöjunalla Kolarista Helsingin rautatieasemalle 30.7.2010
  • Tavaraa oli liikaa mukana (30-35 kg + 17 kg pyörä = 50 kg) — kolmasosan olisi voinut jättää pois
  • Fillarin ja teltan kanssa liikkuessa jää harvoin paljoa vapaa-aikaa (riippuu tietysti kuinka pitkiä päivämatkoja polkee)
  • Matkapyörän vaihteissa on parempi olla liian pienet välitykset kuin liian suuret
  • 26 tuumainen rengas ei rullaa yhtä hyvin kuin 28 tuumainen (jäin aina alamäessä muiden jälkeen)
  • Suomessa ja Ruotsissa on enemmän hyttysiä kuin Norjassa ja ne ovat isompia
  • Suomalaiset porot ovat suurempia ja pelottomampia kuin norjalaiset, ruotsalaiset jotain siltä väliltä
  • Norjassa tiet ovat harvoin tasaisia ja tunneleita on paljon (heijastimet ja valot ovat tarpeen)
  • Norjassa sataa usein (ehkä keskimäärin joka kolmas päivä satoi)
  • Norjassa ruoka on kallista (esim. maitolitra maksoi 2,4 €)
  • Norjalaisilla leirintäalueilla telttapaikka maksaa yleensä 10-20 € (lämmin suihku maksaa aina erikseen, yleensä euron)
  • Matkakohteemme ei ollut todellakaan se helpoin mahdollinen fillaroinnin kannalta, paitsi että autoliikennettä oli vähän ja telttapaikkoja (vapaata tilaa) runsaasti. Lisäksi maisemat olivat upeita.

 Väsynyt, mutta onnellinen fillarimatkailija :)

Alla on muutamia Samin kasaamia tilastotietoja matkasta:
  • n. 2000 ajokilometriä
  • 3 ajopäivää myötätuuleen
  • 7 paidatonta ajopäivää (hellettä)
  • n+1 nähtyä poroa ( 3 ruotsalaista)

Matkalla hajonneita asioita:
  • Annikan polvi (toivottavasti parantunut jo uusia koitoksia varten)
  • Bilteman pyörälaukku (Sami)
  • Etuheijastin (Sami)
  • Vaihteet (toimintakuntoisia 17/24), (Sami)
  • Polkupyörän seisontatuki (Petri)
  • Kypärän kiristysosa (korjattu jesarilla), (Petri)
  • Kamera (kastui sateessa, saattaa vielä toimia kuivumisen jälkeen), (Petri)
  • Kolme teltan lasikuituista kaariosaa (Petri)

Kiitokset vielä kotijoukoille, jotka auttoivat matkan järkkäilyissä. Erityiskiitos kaikille matkan varrella tapaamillemme loistaville ihmisille. Ilman näitä ihmisiä olisimme pulassa ja monta kokemusta köyhempiä.

Tack så mycket Malin!
Muchos gracias a chica argentina y pasta italiano!
Tusen takk!
Giihtu!
Danke!
Merci!
Дякую! 
Dziekuje!
Dakujem!
Děkuji!
Thank you all!

Jakke
Petri
Sami

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti