Liikkuminen aiheuttaa huomattavan
osan ihmiskunnan hiilidioksidipäästöistä. Liikkuminen on
kuitenkin tärkeää sekä yhteiskunnan että yksilön hyvinvoinnin
kannalta. Ihannetilanteessa yhteiskunnan ja ihmisten liikkumistarpeet
yhdistyisivät: kaikki tekisivät matkansa hyötyliikuntana,
eikä tarvetta ylimääräiselle liikkumiselle olisi. Nykyisen kaltaisessa
yhteiskunnassa tämä ei välttämättä olisi edes mahdollista: eurooppalainen liikkuu nykyään keskimäärin 40 - 50 kilometriä päivässä. Vain muutama prosentti näistä matkoista tehdään lihasvoimalla.
Nykyisin jopa liikutaan moottorin voimalla, jotta päästäisiin liikkumaan lihasvoimalla. Matkoihin voi kulua enemmän aikaa kuin itse harrastukseen. Selkeimpiä esimerkkejä ovat sellaiset lajit, joihin liittyy tarve kuljettaa paljon varusteita liikuntapaikalle, kuten vaikkapa golf, jääkiekko ja laskettelu. Matkat harrastuspaikalle muodostavat toki vain osan liikunnan hiilidioksidipäästöistä. Myös liikuntapaikkojen rakentaminen ja ylläpito tuottaa huomattavia päästöjä. Ääriesimerkkejä tästä lienevät jäähallien pitäminen viileänä kesällä ja uimahallien pitäminen lämpimänä talvella. Harrastusten ja harrastusmatkojen luonnonvarojen kulutusta on vertailtu Ympäristöministeriön selvityksessä (s. 67 ja 141).
Polkupyöräily on ilmaston kannalta hyvä liikuntalaji, koska harrastamisen
voi aloittaa useimmiten kotiovelta. Harrastuspaikalle ei tarvitse
yleensä matkustaa, ja vaikka tarvitsisikin, voi sen tehdä itse
harrastusvälineellä. Hyötyliikuntana pyöräily on ilmaston kannalta erinomainen, koska sillä voidaan korvata fossiilisia energianlähteitä käyttäviä liikennemuotoja.
Polkupyörien valmistus
Yhdysvalloissa tehdyn arvion mukaan polkupyörän valmistus tuottaa keskimäärin 240 kilogrammaa hiildioksidipäästöjä. Euroopassa tehdyn arvion mukaan päästöjä syntyy huolto mukaan lukien pyörän käyttöiän aikana vain 96 kilogrammaa olettaen, että pyörällä ajetaan noin 20 000 kilometriä. Vertailun vuoksi keskikokoisen henkilöauton valmistus tuottaa noin 17 000 kilogrammaa hiilidioksidipäästöjä. Pyörän valmistamiseen kuluvia luonnonvaroja on arvioitu täällä (s. 31). Hiilidioksidipäästöjä ja luonnonvarojen kulutusta voi vähentää korjaamalla pyöräänsä ja vaihtamalla vain kuluneet ja rikkoutuneet osat.
Polkupyörien osat kuluvat hyvin eri tahtiin: paljon
pyöräilevä voi joutua vaihtamaan esimerkiksi rattaat ja ketjut
parikin kertaa vuodessa, puhumattakaan sisäkumeista ja jarrupaloista. Laadukas pyörän runko ei sen sijaan kulu
läheskään samaan tahtiin – useimmiten se on aivan käyttökelpoinen
vielä kymmenenkin vuoden päästä. Etenkin perinteiset
teräsrungot ovat pitkäikäisiä ja niiden korjaaminen hitsaamalla
on suhteellisen helppoa. Koska harrastamisen helppous ja
harrastusvälineiden näyttävyys on nykyään tärkeää, tehdään suurin osa pyöristä nykyisin terästä kevyemmistä
ja paremmin muotoiltavammista materiaaleista, joista käytetyin on
alumiini.
Vanhan pyörän uudelleenrakennusprojekti. |
Alumiinin tuotanto on erittäin
energiaintensiivistä, mutta toisaalta sen kierrätettävyyskin on
erinomaisella tasolla. Toinen asia onkin sitten päätyvätkö
käytöstä poistetut pyörät kierrätykseen vai vesistöihin.
Kulutusyhteiskunnan piirteet näkyvät pyöräkaupassakin:
siirtyminen teräksestä alumiiniin on aiheuttanut pyörien
runkotakuiden lyhentymisen yli kymmenestä vuodesta pariin vuoteen.
Alumiinirungon korjaaminen on myös vaikeampaa kuin teräsrungon
korjaaminen. Selvityksen mukaan alumiinirunkoisen pyörän tuotanto kuluttaa luonnonvaroja jonkin verran enemmän kuin vastaavan teräsrunkoisen pyörän tuotanto.
Kilo hiiltä: maantiepyörän hiilikuiturunko. |
Harrastuspyörissä koko ajan yleistyvä
hiilikuitu on alumiiniakin kevyempi ja ominaisuuksiltaan parempi,
mutta toisaalta myös herkästi vaurioituva materiaali.
Hiilikuiturungon korjaaminen on vaikeaa ja kallista. Lisäksi
hiilikuitu on hankalasti kierrätettävä materiaali. Toisaalta
hiilikuidun käyttö yleistyy muissakin kulkuvälineissä koko ajan,
ja sen myötä kierrätyskin varmasti tehostuu. Tulevaisuus lienee
kuitenkin orgaanisissa komposiittimateriaaleissa, kuten
nanoselluloosassa. Tai sitten pahvissa.
Itse asiassa orgaanisista
materiaaleista on tehty pyörän runkoja jo pitkään, mutta niitä
ei ole otettu samanlaiseen massatuotantoon kuin metalli- ja
hiilikuiturunkoja. Bambu on ominaisuuksiltaan lähes hiilikuidun veroinen materiaali. Siitä huolimatta sen laajamittainen käyttö on rajoittunut lähinnä kehitysmaihin. Syynä lienevät paitsi puisen pyörän
markkinoinnin hankaluus, myös työstön edellyttämän käsityön
kalleus.
Pyörien valmistusmateriaali on vain
yksi niiden tuotannon hiilidioksidipäästöihin ja luonnonvarojen
käyttöön vaikuttava tekijä. Suunnittelulla on suuri merkitys
rungon kestävyyden kannalta: hyvästäkin materiaalista tehty runko
voi olla heikko, jos se on suunniteltu huonosti. Suunnittelu tehdään
vielä ainakin osin pyörämerkkien alkuperämaissa. Suurin osa
pyöristä, joitain teräsrunkoisia lukuun ottamatta, valmistetaan sen sijaan nykyään Aasiassa, missä
tuotannon ympäristövaikutuksia ei välttämättä valvota samalla tavalla kuin
Euroopassa. Yllättäen Aasiassa ja Suomessa valmistettujen pyörien kuljetusten luonnonvarojen kulutus on lähes samalla tasolla (s.32). Kuljetukset aiheuttavat kuitenkin vain pienen osan luonnonvarojen kokonaiskulutuksesta.
Pyörätiet
Pyöräilyn paikallisesti merkittävin
päästölähde on pyöräteiden rakentaminen ja ylläpito. Toisaalta
pyörätiet myös ehkäisevät päästöjä kannustamalla pyöräilyyn
autoilun sijaan. Jos lähdetään siitä olettamuksesta, että
ihmisten on päästävä liikkumaan, ja liikkuminen tapahtuisi muuten
pääosin fossiilisin energiavaroin, on pyöräily
ilmastovaikutuksiltaan ehdottomasti positiivinen. Pyöräteitä voitaisiin tietysti vähentää, jos autoja olisi vähemmän ja niiden nopeudet olisivat alhaisempia. Pyöräteitä ei edes tarvittaisi, jos nopeusrajoitukset laskettaisiin enintään 30 kilometriin tunnissa. Tämä olisi suositeltavaa ainakin kaupunkien keskustoissa.
Maantiepyöräilyssä vältellään pyöräteitä. |
Hiihtoharrastukseen liittyvä autoilu on mielestäni
perustellumpaa, koska harrastuspaikalle ei välttämättä voi pyörän tavoin
siirtyä itse harrastusvälineellä.
Hiihto
Hiihtoharrastuksen
materiaalisen puolen ilmastovaikutuksiin liittyy samankaltaisia
seikkoja kuin pyöräilyynkin, joten jätän niiden käsittelyn
väliin. Maankäytön suunnittelijana on mielenkiintoisempaa
keskittyä harrastusvälineiden sijaan harrastuspaikkoihin, eli
hiihdon tapauksessa virkistysalueisiin. Virkistysalueiden
houkuttelevuuteen vaikuttaa niiden saavutettavuus, laatu ja
yhtenäisyys, joten virkistysalueiden suunnittelulla ja hoidolla on
mahdollista vähentää liikunnan ilmastovaikutuksia. Yksittäinen
henkilökin voi vaikuttaa virkistysalueisiin vaatimalla päättäjiltä
niihin liittyviä toimia sekä antamalla suunnitelmaluonnoksista
palautetta ja osallistumalla suunnitelmista pidettäviin
asukastilaisuuksiin.
Hiihtäminen on
pyöräilyn tavoin laji, jonka harrastaminen on parhaimmillaan
mahdollista aloittaa omalta pihalta. Kyse on lähinnä siitä,
millaista hiihtoa haluaa harrastaa. Perinteiseen hiihtoon soveltuvia
latuja muodostuu virkistysalueille yleensä hiihtäjien omasta
toimesta, minkä lisäksi ainakin Espoossa kaupunki ylläpitää
suunniteltua latuverkostoa. Verkostossa on myös vapaan tyylin
latuja, jotka edellyttävätkin aktiivista hoitoa.
Hiihtokeskusten
pysäköintialueista näkee, että monet tekevät harrastusmatkansa
autoilla. Autoilua on helpompi ymmärtää, jos on kokeillut
kuljettaa hiestä märkänä suksia ruuhkabussissa varoen samalla
huitomasta sauvoillaan kanssamatkustajia naamalle. Olen itsekin
autoillut tänä vuonna muutaman kerran hiihtokeskukseen, koska
lähiladut eivät ole olleet kunnossa. Itse asiassa idea tähän
kirjoitukseen syntyi autossa, kun mietin harrastuksen järkevyyttä.
Suksien kuljetusta pyörällä. |
Ravinto
Liikkuminen vaatii energiaa. Autoissa käytetään enimmäkseen fossiilisia polttoaineita, ihmiset taas saavat energian ravinnosta. Myös sen tuotantoon käytetään fossiilisia polttoaineita. Ruuantuotanto aiheuttaa karkeasti arvioituna 10 - 25 prosenttia suomalaisen hiilidioksidipäästöistä. Sekasyöjän päivän ravintoannoksen tuottamisesta aiheutuu noin 3,8 kilogramman hiilidioksidipäästöt. Ruokavaliolla on suuri merkitys: kasvisruokavalion päivittäiset hiilidioksidipäästöt ovat 2,3 kilogrammaa ja vegaanin 1,3 kilogrammaa. Luvut ovat vain suuntaa-antavia, koska ihmisen päivittäinen energiantarve vaihtelee monien tekijöiden mukaan. Myös ruuan tuotantotavoilla on suuri merkitys.
Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän täytyy syödä. Liikunta siis lisää ravinnon tuotannosta aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä. Aikuisten vähimmäisliikuntasuositusten mukaan liikkuminen aiheuttaa kasvissyöjällä päivää kohti vain alle 200 grammaa hiilidioksidipäästöjä, mikä vastaa yhtä autolla ajettua kilometriä. Ainakaan sen takia ei siis kannata olla liikkumatta. Itse asiassa kirjoittaessani tätä tekstiä tietokoneella valot päällä
aiheutan sähkönkulutuksen kautta noin 50 grammaa hiilidioksidipäästöjä tunnissa – tai aiheuttaisin, jos käyttämäni sähkö ei olisi Ekoenergiaa.
Pyöräilemällä rauhallisesti 15 kilometriä tunnissa kasvissyöjä tuottaa ravinnonkulutuksen kautta alle 200 grammaa hiilidioksidipäästöjä. Jos pyöräily on hyötypyöräilyä, ja matka pitäisi tehdä muuten jollain muulla kulkuvälineellä, täytyy päästöistä vähentää vaihtoehtoisen kulkuvälineen päästöt. Bussilla nämä olisivat noin kaksi kilogrammaa, eli hyötypyöräilyllä voi vähentää kokonaispäästöjä.
Kenttäkeittiössä keitettyä pastaa tomaattisen soijakastikkeen kera. |
Pyöräilyvauhdin kasvattaminen rauhallisesta vauhdikkaaseen, eli 15:sta
30:een kilometriin tunnissa yli kaksinkertaistaa energiankulutuksen. 120 kilometrin eli neljän tunnin vauhdikas pyörälenkki vastaa suurin piirtein päivän perusenergiantarvetta. Kasvissyöjänä neljän tunnin pyörälenkki tuottaa itsellä energiankulutuksen lisääntymisen kautta 12 kilometrin automatkaa vastaavat päästöt. Sekasyöjällä sama lenkki tuottaisi 20 kilometrin automatkaa vastaavat päästöt.
Aktiivinen pyöräilyn harrastaja saattaa harjoitella vuodessa 10 000 kilometriä. Vauhdikkaalla pyöräilyllä tämä tuottaisi sekasyöjällä vuodessa 274 kilogramman ja kasvissyöjällä 167 kilogramman hiilidioksidipäästöt. Vaihtamalla sekaruokavaliosta kasvisruokavalioon ruuasta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt vähenevät 1600 kilogrammasta 1000 kilogrammaan. Vegaanilla päästöt jäävät alle 600 kilogrammaan, mutta silloin on erityisesti syytä koostaa ruokavalionsa oikein. Paljon liikkuvan ruokavaliolla on siis huomattava vaikutus henkilökohtaisiin hiilidioksidipäästöihin.
Polkupyörä on itse asiassa energiatehokkain lihasvoimalla toimiva kulkuväline, eikä sen tehokkuutta voida käytännössä enää parantaa. Rauhallinen pyöräily kuluttaa saman verran energiaa kuin kävely, eli samalla energiamäärällä pääsee pyörällä huomattavasti pidemmälle. Toisaalta pyöräilijän kunto ei kohene rauhallisella pyöräilyllä yhtä paljon kuin vauhdikkaalla pyöräilyllä.
Hyvä kunto saattaa vähentää hiilidioksidipäästöjä. Esimerkiksi hyväkuntoinen aloittanee huonokuntoista todennäköisemmin työmatkapyöräilyn, hänen työtehonsa on keskimäärin parempi ja ruokavalionsa terveellisempi, eli todennäköisesti myös ilmaston kannalta parempi. Tosin liikunnan terveydelliset hyödyt eivät luultavasti nouse enää merkittävästi hyvän peruskunnon saavuttamisen jälkeen.
Aktiivinen pyöräilyn harrastaja saattaa harjoitella vuodessa 10 000 kilometriä. Vauhdikkaalla pyöräilyllä tämä tuottaisi sekasyöjällä vuodessa 274 kilogramman ja kasvissyöjällä 167 kilogramman hiilidioksidipäästöt. Vaihtamalla sekaruokavaliosta kasvisruokavalioon ruuasta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt vähenevät 1600 kilogrammasta 1000 kilogrammaan. Vegaanilla päästöt jäävät alle 600 kilogrammaan, mutta silloin on erityisesti syytä koostaa ruokavalionsa oikein. Paljon liikkuvan ruokavaliolla on siis huomattava vaikutus henkilökohtaisiin hiilidioksidipäästöihin.
Polkupyörä on itse asiassa energiatehokkain lihasvoimalla toimiva kulkuväline, eikä sen tehokkuutta voida käytännössä enää parantaa. Rauhallinen pyöräily kuluttaa saman verran energiaa kuin kävely, eli samalla energiamäärällä pääsee pyörällä huomattavasti pidemmälle. Toisaalta pyöräilijän kunto ei kohene rauhallisella pyöräilyllä yhtä paljon kuin vauhdikkaalla pyöräilyllä.
Hyvä kunto saattaa vähentää hiilidioksidipäästöjä. Esimerkiksi hyväkuntoinen aloittanee huonokuntoista todennäköisemmin työmatkapyöräilyn, hänen työtehonsa on keskimäärin parempi ja ruokavalionsa terveellisempi, eli todennäköisesti myös ilmaston kannalta parempi. Tosin liikunnan terveydelliset hyödyt eivät luultavasti nouse enää merkittävästi hyvän peruskunnon saavuttamisen jälkeen.
Matkailu
Hiilidioksidipäästöjä käsiteltäessä
on tärkeää hahmottaa asioiden suuruusluokat. Pienistä teoista
syntyy toki suuria kokonaisuuksia, mutta lukuiset pienet säästöt
on mahdollista mitätöidä varsin pienellä vaivalla. 15 000 kilometrin mittaisen Thaimaan matkan lennot tuottavat hiilidioksidipäästöjä 1072 kilogrammaa. Keskikokoisella henkilöautolla ajaa samalla päästömäärällä 22 840 kilometriä, eli noin 63 kilometriä päivässä. Vastaavasti vauhdikasta pyöräilyä voi harrastaa kasvisravinnolla lähes 70 000 kilometriä ja rauhallista pyöräilyä yli 130 000 kilometriä. Jos pyöräilee lähes koko elämänsä ajan kohtalaiset 2000 kilometriä vuodessa rauhalliseen tahtiin, vastaa tämä yksi Thaimaan lento suurin piirtein koko eliniän pyöräilyjen vaatiman energian tuotannon hiilidioksidipäästöjä.
Lomamatkat voi tehdä myös vähäpäästöisesti junalla tai fillarilla. Aasiaan asti sillä tavalla ei yhdessä yössä pääse, mutta tarvitseeko edes? 15 000 kilometrin junamatka tuottaisi junan tyypistä riippuen hiilidioksidipäästöjä 200 - 1000 kilogrammaa. Lentoa vastaava junamatka on kuitenkin huomattavasti pidempi, koska rautatie mutkittelee. Kaukomatkoilla lentokone saattaa siis olla päästöissä jossain määrin kilpailukykyinen junan kanssa. Jos matka-aikaa on rajallisesti, ei junalla todennäköisesti edes tule mentyä yhtä kauas kuin lentäen. Juuri tämä seikka onkin oleellinen matkailun päästöjen kannalta. On myös huomioitava, että lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt päätyvät korkealle ilmakehään, missä ne lämmittävät ilmastoa tehokkaammin kuin lähellä maanpintaa.
15 000 kilometrin fillarimatka kuulostaa hurjalta, mutta on mahdollinen, vaikkei olisikaan huippu-urheilija: jos jaksaa kävellä päivittäisen työajan verran 150 päivän ajan, pitäisi fyysinen kunto riittää matkaan. Motivaation lisäksi tarvitaan siis lähinnä aikaa. Pyörämatkailua saattaisi luulla päästöttömäksi, mutta matkaan tarvittavan ylimääräisen ruuan tuotanto aiheuttaisi rauhalliseen tahtiin poljettaessa sekaravinnolla 285 kilogramman ja kasvisravinnolla 173 kilogramman hiilidioksidipäästöt. Tämä on siis lisäys energian perustarpeeseen. Pyöräilijän hiilidioksidipäästöt saattavat siis olla lähes yhtä suuret kuin junalla, jos tarkastellaan vain energiankulutusta. Yksi asia täytyy kuitenkin ottaa vielä huomioon: pyörämatka kestää huomattavasti pidempään, ja matkan aikana muut päästöt vähenevät. Jos vuokraa asuntonsa ja asuu matkan aikana teltassa, vähenevät asumisen hiilidioksidipäästöt käytännössä olemattomiin. Itsellä asumiseen liittyvät päästöt ovat 150 päivän ajalta noin 900 kilogrammaa. Lisäksi muita matkoja ei tulisi tuona 150 päivän aikana tehtyä. Siis kokonaisuutena pyörämatkalla oleminen melko varmasti vähentää päästöjä, ja kuntokin kohenee.
Vakituisessa työsuhteessa olevalla ei ole välttämättä mahdollisuutta käyttää kuukausia matkustamiseen. Jos haluaa tosissaan vähentää matkailun päästöjä, täytyy tyytyä lähimatkailuun tai yrittää järjestää itselleen pidempiä lomia. Jos töistä ei saa tarpeeksi pitkää lomaa, mutta palkka juoksee, voi päästöjä kompensoida rahalla. 10 prosenttia lentolipun hinnasta ei vielä kuulosta pahalta – hyväpalkkainen ansaitsee Thaimaan lentojen kompensointiin suositellun summan yhdessä työpäivässä. Miksei sitten autoa käyttävän pitäisi maksaa vastaavasti päästöistään? Itse asiassa hän maksaakin. Lentoliikenne on sen sijaan vapautettu polttoaineverosta. Kummankin liikkumismuodon käyttöä tulisi kuitenkin vähentää. Samoin kuin ruokavalion kohdalla: lihansyöntiä ei tarvise välttämättä lopettaa, vähentämiselläkin on vaikutusta.
Loppusanat
Hyötyliikunnan vähäisyys lisää hiilidioksidipäästöjä: matkat tehdään moottorien voimalla, vaikka ne voitaisiin tehdä lihasvoimalla. Jos kaikki eurooppalaiset pyöräilisivät yhtä paljon kuin tanskalaiset, saavutettaisiin EU:n vuodelle 2050 asetetuista liikenteen päästöjen säästötavoitteista yli neljännes. Toisaalta kaikki muu kuin hyötyliikunta lisää päästöjä, mutta niin lisäävät kaikki muutkin harrastukset. Suurimmat päästöt aiheutuvat matkoista liikuntapaikoille, sekä liikuntapaikkojen rakentamisesta ja ylläpidosta. Ruuankulutuksen lisääntymiselläkin on paljon liikkuvien kohdalla jossain määrin merkitystä. Päästöt tulee kuitenkin suhteuttaa liikunnasta saataviin hyötyihin. Hyötyliikunta on epäilemättä ilmaston kannalta paras liikunnan muoto, ja siitä on myös liikunta helpointa aloittaa.
Vasemmalla on laskelma siitä, miten voisin vaikuttaa omiin hiilidioksidipäästöihini. Eri lähtöarvoilla lopputulos voisi olla varsin erilainen. Täällä on yksinkertaistetusti kuvattu ilmastotekojen suuruusluokkia. Laskelma on tehty pelkästään Ilmastodieetti.fi-laskurin tiedoilla. Laskurin laskentaperiaatteissa todetaan, että lentojen päästöt on arvioitu Finnairin laskurilla, joka (yllätys?) antaa huomattavasti pienemmät arvot kuin useimmat muut laskurit, jotka kertovat päästöt sivuvaikutusten takia yleensä kahdella. Niinpä merkitsin harmaalla lentojen arvioidut kokonaisvaikutukset. Merkittävimmät säästöt saisin aikaan vähentämällä autoilua ja lisäämällä hyötypyöräilyä entisestään, sikäli kun se on enää järkevästi mahdollista – suurin osa automatkoistani on pitkän matkan moottoritieajoa tavaralastin kanssa. Suomalaisen hiilidioksidipäästöt ovat noin 10 000 kilogrammaa vuodessa. Vertailun vuoksi indonesialaisen hiilidioksidipäästöt ovat noin 1800 kilogrammaa vuodessa. Samaan pääsisin, jos lähtisin vuoden pyörämatkalle (ei muita liikennevälineitä) ja asuisin suurimman osan ajasta teltassa. Pitkällä tähtäimellä pitäisi päästä noin 1000 CO2 kilogrammaan ihmistä kohden vuodessa. No, jos aloittaisi siitä pyörämatkasta :P
Lomamatkat voi tehdä myös vähäpäästöisesti junalla tai fillarilla. Aasiaan asti sillä tavalla ei yhdessä yössä pääse, mutta tarvitseeko edes? 15 000 kilometrin junamatka tuottaisi junan tyypistä riippuen hiilidioksidipäästöjä 200 - 1000 kilogrammaa. Lentoa vastaava junamatka on kuitenkin huomattavasti pidempi, koska rautatie mutkittelee. Kaukomatkoilla lentokone saattaa siis olla päästöissä jossain määrin kilpailukykyinen junan kanssa. Jos matka-aikaa on rajallisesti, ei junalla todennäköisesti edes tule mentyä yhtä kauas kuin lentäen. Juuri tämä seikka onkin oleellinen matkailun päästöjen kannalta. On myös huomioitava, että lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt päätyvät korkealle ilmakehään, missä ne lämmittävät ilmastoa tehokkaammin kuin lähellä maanpintaa.
Vähähiilistä matkailua. |
Vakituisessa työsuhteessa olevalla ei ole välttämättä mahdollisuutta käyttää kuukausia matkustamiseen. Jos haluaa tosissaan vähentää matkailun päästöjä, täytyy tyytyä lähimatkailuun tai yrittää järjestää itselleen pidempiä lomia. Jos töistä ei saa tarpeeksi pitkää lomaa, mutta palkka juoksee, voi päästöjä kompensoida rahalla. 10 prosenttia lentolipun hinnasta ei vielä kuulosta pahalta – hyväpalkkainen ansaitsee Thaimaan lentojen kompensointiin suositellun summan yhdessä työpäivässä. Miksei sitten autoa käyttävän pitäisi maksaa vastaavasti päästöistään? Itse asiassa hän maksaakin. Lentoliikenne on sen sijaan vapautettu polttoaineverosta. Kummankin liikkumismuodon käyttöä tulisi kuitenkin vähentää. Samoin kuin ruokavalion kohdalla: lihansyöntiä ei tarvise välttämättä lopettaa, vähentämiselläkin on vaikutusta.
Loppusanat
Hyötyliikunnan vähäisyys lisää hiilidioksidipäästöjä: matkat tehdään moottorien voimalla, vaikka ne voitaisiin tehdä lihasvoimalla. Jos kaikki eurooppalaiset pyöräilisivät yhtä paljon kuin tanskalaiset, saavutettaisiin EU:n vuodelle 2050 asetetuista liikenteen päästöjen säästötavoitteista yli neljännes. Toisaalta kaikki muu kuin hyötyliikunta lisää päästöjä, mutta niin lisäävät kaikki muutkin harrastukset. Suurimmat päästöt aiheutuvat matkoista liikuntapaikoille, sekä liikuntapaikkojen rakentamisesta ja ylläpidosta. Ruuankulutuksen lisääntymiselläkin on paljon liikkuvien kohdalla jossain määrin merkitystä. Päästöt tulee kuitenkin suhteuttaa liikunnasta saataviin hyötyihin. Hyötyliikunta on epäilemättä ilmaston kannalta paras liikunnan muoto, ja siitä on myös liikunta helpointa aloittaa.
Vasemmalla on laskelma siitä, miten voisin vaikuttaa omiin hiilidioksidipäästöihini. Eri lähtöarvoilla lopputulos voisi olla varsin erilainen. Täällä on yksinkertaistetusti kuvattu ilmastotekojen suuruusluokkia. Laskelma on tehty pelkästään Ilmastodieetti.fi-laskurin tiedoilla. Laskurin laskentaperiaatteissa todetaan, että lentojen päästöt on arvioitu Finnairin laskurilla, joka (yllätys?) antaa huomattavasti pienemmät arvot kuin useimmat muut laskurit, jotka kertovat päästöt sivuvaikutusten takia yleensä kahdella. Niinpä merkitsin harmaalla lentojen arvioidut kokonaisvaikutukset. Merkittävimmät säästöt saisin aikaan vähentämällä autoilua ja lisäämällä hyötypyöräilyä entisestään, sikäli kun se on enää järkevästi mahdollista – suurin osa automatkoistani on pitkän matkan moottoritieajoa tavaralastin kanssa. Suomalaisen hiilidioksidipäästöt ovat noin 10 000 kilogrammaa vuodessa. Vertailun vuoksi indonesialaisen hiilidioksidipäästöt ovat noin 1800 kilogrammaa vuodessa. Samaan pääsisin, jos lähtisin vuoden pyörämatkalle (ei muita liikennevälineitä) ja asuisin suurimman osan ajasta teltassa. Pitkällä tähtäimellä pitäisi päästä noin 1000 CO2 kilogrammaan ihmistä kohden vuodessa. No, jos aloittaisi siitä pyörämatkasta :P
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti