tiistai 20. heinäkuuta 2010

19.7. Birtavarre-Halti-Birtavarre (60 km + 20 km kävely)

Heräsimme aikaisin aamulla tavoitteenamme ehtiä Haltille ennen  iltapäiväksi luvattua sadetta. Itse ehdin nukkua vain neljä tuntia ja  aamulla oli vielä pahoinvointia, joten melkein jätin koko Haltin  reissun väliin. Olo kuitenkin parani, ja lähdin muiden perään. Edessä  oli suurin ikinä pyörällä ajamani mäki, joka päättyi 800 metrin  korkeuteen. Lisäksi tie oli varmasti yksi huonokuntoisemmista koskaan  polkemistani. 30 kilometrin pyöräily Haltin juurelle kesti yli kaksi  tuntia, ja Samilta hajosi tiessä olleiden kuoppien takia pyörälaukusta  kiinnikkeet. Sen jälkeen oli vielä käveltävä kymmenisen kilometriä  louhikkoisessa maastossa. Huipun löytämiseen meni hetki vaikka meille  olikin annettu hyvät ohjeet leirintäalueella. Huipulle saapui meidän  kanssamme samaan aikaan kaksi muutakin suomalaisporukkaa.

Fillarimatkailijat Suomen korkeimmalla kohdalla

Valloitimme Suomen nimissä vielä Norjankin huipun ja yritimme oikaista   pohjoisrinnettä pitkin takaisin pyörille, mutta rinne oli selvästi  tuloreittiä jyrkempi. Lasku pyörillä olikin sitten paljon nopeampi,  vaikka töyssyisen ja mutkaisen tien takia jarrut kävivät kuumina.  Päätimme olla vielä yhden yön samalla leirintäalueella, sillä päivä  oli ollut raskas.

Tänne ei ole fillarilla asiaa...

 ..mutta lohduttoman louhikonkin keskeltä pilkistää pieni määrä kauneutta :)

Bonus: Vieraskynän seikkailut
Kåfjorden oli ennen tunnettu kuparikaivosalue ja alueella onkin paljon  vanhoja hylättyjä kaivosrakennuksia ja asiaan kuuluvaa romua. Joten  mikäpä sen kivempaa kuin historialta tuoksuvien raunioiden ja romujen  metsästäminen. Kun nousua on takana 600 metriä, vasemmalle avautuu  idyllinen näkymä: valtava laakson rinne, lampi, vesiputous, betoninen  kaivostyöläisten talon raunio (täynnä lampaita) ja vesiputouksen  tuntumassa ylhäällä muutama avonainen kaivostunnelin suuaukko! Tuonne  pitää päästä. Kiipeän liuskekivistä vesiputouksen reunaa ylös ja  ylitän putouksen virran melkoisen ylhäällä paljan jaloin pitkän  epäröinnin jälkeen - virta oli riittävän voimakas kuljettamaan  paikalle asettamani ison kiven mukanaan, mutta kallio ei ole ollenkaan  liukas, joten päätän selviäväni yrityksestä hengissä. Selviän yhdellä  harppauksella ja kunnon määrällä roiskeita toiselle puolelle putousta,  jossa tunnelin suuaukko jo houkuttelee luokseen. Harmillisesti  taskulamppu jäi pyörälaukkuun, joten tyydyn tunnelin suuaukossa  käväisyyn ja hektiseen valokuvaussessioon. Pidemmälle ei tee mieli  mennä koska tunneli on todella kapea, matala, pimeä ja märkä.

Haltin kivihelvetistä palattuamme tartun opastaulun tarjoukseen: 2,5  km matkaa ja tarjolla on kaivoksen entisen voimalan rauniot ja  riippusilta(?).  voimalan raunio on kiva, isoja ruosteisia putkia  kauniissa maisemissa - vesivoimaa siis. Riippusiltaa sen sijaan ei  varsinaisesti vielä ole (paikalla on pelkkiä köysiä ilmeisesti paikkaa  varaamassa), mutta kätevästi opasteet on jo tehty tulevaisuutta varten  valmiiksi ja vain osa muistaa mainita, että silta on valmis vasta  2011. Koska Pohjois-Euroopan syvimmästä kanjonista on saatava  kuvamateriaalia, en lannistu sillan puutteesta, vaan ryömin seinämän  reunalle mättäille koivupusikoiden runkojen taakse ja ojennan  kamerakättä reunan yli - vaan rotko on todella syvä, käsi + kamera ei  riitä pohjalle asti näkemiseen. Vaikuttava näky kuitenkin varsinkin  näin epävirallisella (vaarallisella) tavalla koettuna. Tästäkin  selvitään kunnialla takaisin ja kuvamateriaalia sai todisteiksi asti.  Tähän päättää vieraskynä tällä kertaa, ehkä vielä lisää toiste. -Jakke

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti